Wie zijn wij?
Securex
Consult NV, ondernemingsnummer 0459.865.914 en EDPB Securex vzw,
ondernemingsnummer 0410.664.940, als gemeenschappelijke verantwoordelijken
opererend onder de naam Securex Academy,
behorend tot Groep Securex vzw, waarvan de maatschappelijke zetel
gelegen is in België, te 1040 Brussel, Tervurenlaan 43. Securex Academy is bereikbaar via telefoon op het
nummer + 32 9 282 16 10 en via e-mail op het adres academy@securex.be.
Securex Academy organiseert als
verwerkingsverantwoordelijke fysieke en digitale opleidingen en verwerkt
hierbij persoonsgegevens van gebruikers van de website en het opleidingsplatform en van
deelnemers aan opleidingen. Hierbij wordt veel belang gehecht aan
gegevensbescherming en de privacy van alle betrokkenen.
Doelstelling van de verwerking van
persoonsgegevens
Persoonsgegevens worden verwerkt in
overeenstemming met de Europese Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016
betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de
verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die
gegevens (hierna AVG) naar aanleiding van jouw registratie op ons
opleidingsplatform en/of inschrijving voor een opleiding.
Jouw persoonsgegevens worden verwerkt
omwille van volgende doeleinden:
· Jouw
registratie als gebruiker van ons platform
· Het
aanbieden, organiseren en uitvoeren van professionele opleidingen op het vlak
van HR & personeelsbeheer en welzijn en gezondheid op het werk.
· Het
evalueren en optimaliseren
van onze platformen, tools en dienstverlening
· Het
opvolgen en terugkoppelen
van inschrijvingen,
prestaties en
opleidingsstatus en het nakomen van onze administratieve verplichtingen
ten gevolge van de geleverde dienstverlening en de hieraan gekoppelde
verplichte boekhouding
· Gerichte
communicatie via nieuwsbrieven
Juridische grondslag voor de verwerking
De rechtsgrond voor de verwerking van
persoonsgegevens van gebruikers van het platform en van (potentiële) deelnemers
aan een opleiding berust op:
· De
uitvoering van de overeenkomst tussen jou en/of jouw werkgever en Securex
Academy
De opname van een webinar, een online
opleiding of een event is mogelijk om deze nadien te kunnen delen. Dit wordt
steeds voorafgaand gecommuniceerd en kan enkel wanneer er tijdens de opname
geen persoonsgegevens van deelnemers gedeeld worden of mits er geen bezwaren
zijn van deelnemers.
De rechtsgrond voor de analyse en
evaluatie van onze tools en dienstverlening door en met gebruikers berust op
het gerechtvaardigd belang van Securex om haar dienstverlening en producten
optimaal te beheren en inzicht te krijgen in de manier hoe deze ervaren en
gebruikt worden zodat deze geoptimaliseerd kunnen worden.
Het
gerechtvaardigd belang is ook de rechtsgrond waar Securex Academy zich op
beroept om deelnemers en contactpersonen te informeren over noodzakelijke
vervolgopleidingen, bv in het kader van de hernieuwing van wettelijk verplichte
attesten, over bijkomende dieper gaande
modules of over andere relevante of interessante opleidingsdomeinen.
Het gerechtvaardigd belang van Securex
is eveneens de rechtsgrond van de verwerking van persoonsgegevens van
contactpersonen of vertegenwoordigers van de werkgever met betrekking tot:
· Customer
Contract & Relation Management: voor bedrijfsvoering en de optimalisatie
hiervan
· Direct-marketing-activiteiten:
om de diensten van Securex
Academy, alsook de diensten van de andere Securex-entiteiten, te
promoten bij haar klanten
Securex zal je als deelnemer enkel algemene nieuwsbrieven toesturen
als je hiervoor jouw toestemming gegeven hebt.
Categorieën van betrokkenen
Securex verwerkt persoonsgegevens van
gebruikers van het platform en van contactpersonen van werkgevers die gebruik
maken van het platform en/of die van deze dienstverlening gebruik maken.
Categorieën van verwerkte gegevens
Persoonsgegevens kunnen worden
gedefinieerd als alle informatie met betrekking tot een geïdentificeerde of
identificeerbare natuurlijke persoon (betrokkene).
Securex verwerkt of kan de volgende
gegevens verwerken:
·
Identificatiegegevens: achternaam &
voornaam, geboortedatum,…
· Contactinformatie: werkgever, taal,
e-mailadres en telefoonnummer,…
· Informatie
met betrekking tot de gevolgde/te volgen opleidingen
Persoonsgegevens kunnen zowel door jou
zelf aangeleverd worden als door jouw werkgever en/of opdrachtgever.
Bewaartermijn van de gegevens
Securex Academy bewaart jouw persoonsgegevens
niet langer dan strikt noodzakelijk voor de verwerkingsdoeleinden en zolang de
wet of regelgeving dat vereist.
Vertrouwelijkheid en gegevensbescherming
Overeenkomstig de geldende wetgeving
zorgt Securex voor een passend beschermingsniveau voor persoonsgegevens. Deze
maatregelen omvatten de technische en organisatorische maatregelen die nodig
zijn om de persoonsgegevens te beschermen tegen toevallige of ongeoorloofde
vernietiging, tegen toevallig verlies, evenals tegen de wijziging van, de
toegang tot, en iedere andere niet toegelaten verwerking van persoonsgegevens.
Securex wijst er niettemin op dat geen
enkel beveiligingssysteem 100% veiligheid kan waarborgen. Men kan echter steeds
met ons contact opnemen voor alle vragen over de vertrouwelijkheid en
veiligheid van jouw persoonsgegevens.
Ontvangers van gegevens
Jouw persoonsgegevens worden enkel
verwerkt en gedeeld in functie van de voorziene doeleinden:
· Bepaalde
van die gegevens kunnen hierbij doorgegeven worden aan onze lesgevers of aan
onderaannemers, die bepaalde diensten verlenen in de strikte context van een
onder aannemingsovereenkomst en met als enig doel Securex de nodige technische
bijstand te verlenen.
· Jouw
profiel en persoonsgegevens met betrekking tot inschrijvingen en/of gevolgde
opleidingen kunnen indien
nodig of nuttig met een andere entiteit van Groep Securex gedeeld worden in het
kader van Customer & Relation Management en voor Direct Marketing
doeleinden, indien van toepassing kunnen deze gegevens ook met jouw
werkgever worden gedeeld. Andere persoonlijke gegevens zullen nooit worden
doorgegeven aan derden, een werkgever of de betrokken personeelsdienst.
· In
het kader van subsidieaanvragen kunnen je persoonsgegevens op jouw vraag of op
die van jouw werkgever ook gedeeld worden met de betrokken organisatie of
instantie.
Het kan echter ook gebeuren dat Securex
Academy bepaalde persoonsgegevens moet doorgeven aan de toezichthoudende
autoriteiten, aan onze advocaten, aan onze deskundigen of aan gerechtelijke
instanties. Dit is zeer uitzonderlijk.
Doorgifte van gegevens aan derde landen
Securex geeft geen persoonsgegevens door
buiten de Europese Economische Ruimte. Indien een gegevensoverdracht naar een
land buiten de EER toch noodzakelijk mocht zijn voor de uitvoering van de
prestaties, zal Securex Academy passende waarborgen treffen in overeenstemming
met de wetgeving inzake gegevensbescherming en ervoor zorgen dat er afdwingbare
rechten en doeltreffende rechtsmiddelen voor de betrokkenen beschikbaar zijn.
Jouw rechten
Je kunt kennisnemen van de gegevens die Securex Academy verwerkt en ze desgevallend laten verbeteren
door middel van een gedateerd en ondertekend verzoek, dat samen met een kopie
van de recto van de identiteitskaart via e-mail wordt verstuurd naar het
adres privacy@securex.be of via de post naar Groep Securex, Data
Protection Officer, Tervurenlaan 43, 1040 Brussel.
Je kunt zich bovendien volgens dezelfde
modaliteiten, en binnen de grenzen die worden vastgesteld door de AVG,
verzetten tegen de gegevensverwerking of vragen dat die verwerking wordt
beperkt. Je kunt ook vragen dat jouw gegevens worden gewist of overgedragen
worden. Meer informatie kan op hetzelfde adres worden verkregen.
Je kunt desgevallend een klacht indienen
bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.